fredag 24. juni 2011

Syklister og trafikkregler

Jeg leste i dag med fryd at syklister i Oslo er blitt bøtlagt for å sykle på rødt lys.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3176898.ece



Egentlig ikke mye å fryde seg over, men jeg har som bybilist merket meg hvor dårlig flere av byens syklister følger spillereglene for å ferdes trygt sammen med andre trafikanter. Mange har tydligvis ingen intensjoner om å ferdes omtenksomt.







Generelt har jeg ikke mye til overs for trafikanter som kjører på rødt lys, bilister som syklende.


Men jeg vil likevel hevde at de farligste forholdene disse syklistene skaper kommer av for høy fart på gangfelt, og vikeplikts-situasjonene de skaper. Sammen med ustandariserte dårlige lyskilder på syklene er dette livsfarlig.


Det virker som svært mange syklister i Oslo ikke engang vet at de har vikeplikt på gangfelt som syklende, med mindre de er gående som hovedprinsipp. Er et kryss lysregulert for gangfeltet så er man som syklende temmelig trygg selv om man triller over, men er det kryssende biltrafikk trår vikepliktsregelen inn.


Jeg tror det er høy tid å innføre trygg-trafikk kurs på ungdomsskoler landet rundt, slik at flest mulig av befolkningen lærer seg reglene som gjelder for å kunne ferdes trygt i trafikken.


Jeg tror også at http://www.tryggtrafikk.no/Sykkelregler.9UFRLWZN.ips må på banen. Det er kanskje på tide å gjøre teoriprøven obligatorisk for syklende i trafikken. Jeg har en uggen følelse av at svært mange syklister vil forårsake altfor mange og dyre kostnader for samfunnet før sykkel-almennheten er opplyst på hvordan man skal opptre varsomt i trafikken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar