fredag 15. februar 2008

Fildeling

Debatten rundt fildeling har rast lenge og vil neppe legge seg med det første.
Det ser ut som næringspolitikk rundt musikk og film- rettigheter nærmer seg nivået landbrukspolitikken ligger på. Se tollbarierer og distrikspolitikk. Likevell synes sentrale myndigheter å være helt handlingslammet når det gjelder å ta stilling til problematiske områder dette berører. Jeg har noen tanker rundt dette selv om jeg ikke kjenner dette området for godt.

Jeg velger å tro at film og musikk faller innunder kultur uttrykk. Det fordi det bevilges økonomiske tilskudd til film over kulturbudskjettet.

Hva er egentlig den store forskjellen på om jeg kjøper en avis og leser den ferdig og forlater avisen på cafe`bordet slik at andre kan lese den etter meg, og det at jeg legger en fil lett tilgjengelig på nett hvis folk ønsker å se filmen jeg har sett og kjøpt?

Jeg velger å betrakte dette som solidaritet og ikke tyveri inntil noen overbeviser meg om annet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar